تکنسین داروخانه چیست

سلام روز آدینه 16 مهر ماه 1400 شمسی هست که بر همه شما عزیزان امیدوارم به خوبی و خوشی گذشته باشد. امروز برای عزیزانی که علاقمند به کار داروخانه و نسخه پیچی هستند کلی مطلب و اطلاعات عمومی عالی خواهم گذاشت.

اشتباهی که اکثر مراجعه کنندگان به داروخانه دارند که البته برای رفع آن تدابیری از سمت انجمن داروسازان اندیشه شده است این است که تکنسین ها و پرسنل آرایشی و بهداشتی و دکتر داروخانه که به اصطلاح مسئول فنی نامیده می شود از یکدیگر متمایز نیستند و خیلی وقت ها مشتریان داروخانه به اشتباه همه را دکتر صدا می زنند.

در داروخانه تمامی بخش ها معمولا از هم جدا شده اند. مانند پذیرش نسخه ها ، آرایشی بهداشتی ، ارتوپدی و تجهیزات پزشکی ، مکمل ها ورزشی ، داروهای بدون نسخه یا به اصطلاح OTC و تحویل دارو است. معمولا در قسمتی که تحویل نسخه نوشته شده است دکتر داروساز حضور دارد و می توانید دستور داروها و مشاوره دارویی دریافت کنید.

در داروخانه های آنلاین یا داروخانه های اینترنتی که اکثرا با ارسال رایگان در تهران و شهرستان ها هستند مانند داروخانه آنلاین دیجی دارو ، بخش های دیگری هم وجود دارد. در داروخانه دکتر قاسمی یا انلاین دیجی دارو بخش تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و مکمل های ورزشی از داروخانه کاملا جدا شده و همچنین بخش فروش و پشتیبانی مشتریان دیجی دارو نیز در واحدی مجزا در پشت داروخانه به هم وطنان عزیز خدمت و مشاوره رایگان دارویی ارائه می شود.

به بحث اصلی که تکنسین داروخانه چیست بپردازیم. در داروخانه نیروها و پرسنل مختلفی مشغول به کار هستند. از جمله تکنسین های دارویی یا به اصطلاح عامه تر نسخه پیچ ها نامیده می شوند. نیروهای دیگر داروخانه عبارتند از پرسنل بخش های آرایشی و بهداشتی و ارتوپدی و مکمل های دارویی و ورزشی و همچنین صندوق دار داروخانه و موسس و مسول فنی داروخانه که دارای مدرک دکتری داروسازی می باشد.

تکنسین های دارویی ابتدا باید در مراکزی که مجوز از وزارت بهداشت دارند آموزش دیده و مدرک تکنسین داروخانه را دریافت نمایند. در مدت زمان آموزش در این مراکز متقاضی با در دست داشتن نامه کارورزی به نزدیک ترین داروخانه مراجعه کرده و دوره کارآموزی را آغاز می کند. بعد از اتمام دوره آموزش و کارآموزی متقاضی می تواند در شیفت های مختلف در داروخانه های مختلف شروع به کار کند.

حال ببینیم وظایف تکنسین داروخانه چیست؟

ابتدا چرخه پیچیدن نسخه در داروخانه را باهم مرور کنیم. ابتدا نسخه در بخش پذیرش نسخه پذیرش شده و بعد از خوانده شدن توسط نسخه پیچ ها و چک کردن داروها با موجودی داروخانه توسط یکی از پرسنل تکنسین داروخانه ابتدا با سیستم نسخه پیچی داروخانه که معمولا این نرم افزارها از شرکت ایمن افزار شایگان یا وکیل و یاس هستند قیمت نسخه تعیین می شود. وظیفه نسخه پیچ داروخانه یا همون تکنسین دارویی قیمت زدن ریز اقلام دارویی و تعیین قیمت نهایی دارو و آوردن داروها به نزد دکتر داروساز برای چک کردن داروها و دادن مشاوره برای مصرف داروها می باشد. به اصطلاح دکتر داروساز دستور مصرف داروها را بر روی دارو نوشته و به مریض مشاوره می دهد. تکنسین دارویی باید خیلی دقیق اقلام بیمه های و آزاد نسخه را جدا کرده و سیستم و نرم افزار نسخه پیچی را به روز نماید.

از دیگر وظایف تکنسین داروخانه نوشتن کسورات دارویی داروخانه و نوشتن داروهای با تاریخ کمتر از 6 ماه می باشد. همیشه در داخل داروخانه دفتری به این منظور تهیه شده است. باید پرسنل داروخانه همیشه قفسه ها را چک کرده و داروهای تاریخ نزدیک و تاریخ گذشته را جداسازی نمایند. همچنین باید داروهای بدون نسخه و حتی تداخلات خیلی ماژور و کشنده را نیز بیاموزند تا از خطا در داروخانه به دور باشند. داروخانه خط آخر درمان هست. حتما باید با دقت و حوصله وظیفه نسخه پیچی انجام شود. در انتهای این زنجیره نیز دکتر داروساز باید کاملا تمامی امور داروخانه را مدیریت کند.

در انتها امیدوارم از این مطلب بهره کافی را برده باشید.

با تشکر دکتر قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *