کلاه گهواره چیست؟

کلاه گهواره، که گاهی اوقات به آن کلاه تخت نیز می گویند، نسخه کودک درماتیت سبورئیک است. درماتیت سبورئیک باعث ایجاد شوره در بزرگسالان می شود. در نوزادان، باعث ایجاد پوست بسیار ضخیم و پوسته پوسته در سر نوزاد می شود.

یا وجود اسنکه کلاه گهواره بسیار شایع است، عمدتا بی ضرر است و باید در نهایت برطرف شود. این بیماری در نوزادان تا 3 ماهگی شایع است اما می تواند تا یک سال یا بیشتر طول بکشد. بیشتر موارد کلاه گهواره در اولین روز تولد کودک از بین می رود و سایر موارد با نزدیک شدن کودک به 4 سالگی به شدت کاهش می یابد.

کلاه گهواره معمولاً روی سر قرار دارد و ممکن است در پشت گوش متمرکز شود. گاهی اوقات، روی پوست زیر ابرو یا بینی، زیر بغل یا کشاله ران نیز تأثیر می گذارد. پوسته ها ممکن است خشک یا چرب باشند و معمولاً سفید یا زرد هستند.

کلاه گهواره بی ضرر است و از نظر پزشکی نیازی به خلاص شدن از آن نیست. اما اگر می خواهید آن را حذف کنید، چند روش ایمن وجود دارد که می توانید در خانه استفاده کنید. اثبات نشده است که اکثر داروها موثر هستند و نتایج به طور موقت خواهد بود.

همیشه با پوست بچه ملایم باشید. اگر بیش از حد پوست سر را تحریک کنید، می توانید بریدگی های کوچکی ایجاد کنید که ممکن است عفونی شود.

1. برای درمان کلاه گهواره سر نوزاد را شانه بزنید

شانه زدن ملایم سر نوزاد راه خوبی برای برداشتن برخی از پوسته ها از سر او است، اما مراقب باشید که تکه ها را نچینید یا خراش ندهید. شما می توانید برس های مخصوص ساخته شده فقط برای کلاه گهواره را پیدا کنید. گاهی اوقات بیمارستان ها پس از زایمان نوزاد شما را با برس به خانه می فرستند. برس جدید با موهای ملایم نیز کار می کند.

برای استفاده از این روش:

  • با حرکت در یک جهت، به آرامی ناحیه آسیب دیده پوست سر را بکشید تا پوسته ها شل شوند.
  • برس زدن به موها را ادامه دهید تا پوسته های تار مو از بین بروند.
  • می توانید این کار را روی موهای خیس یا خشک انجام دهید.

یکبار در روز برس بزنید. اگر پوست سر قرمز یا تحریک شد، کمتر برس بزنید. شانه زدن برخی از پوسته ها را از بین می برد و ممکن است سلامت کلی پوست سر را افزایش دهد. این کار یک روش ایمن است.

2. پوست سر را آبرسانی کنید

آبرسانی به پوست سر برای شل شدن پوسته ها خوب است و برخی افراد احساس می کنند که پوست سر را در زیر تغذیه می کند. شما به یک روغن گیاهی خالص مانند زیتون، نارگیل، جوجوبا یا روغن بادام احتیاج دارید. روغن بچه هم کار می کند. هر کدام را که انتخاب می کنید، ابتدا مقدار کمی از آن را روی پوست سر نوزاد خود امتحان کنید تا ببینید آیا باعث تحریک می شود یا خیر.

برای استفاده از این روش:

  • یک لایه نازک روغن به پوست سر بمالید.
  • حدود یک دقیقه روغن را به آرامی ماساژ دهید. اگر هنوز نقطه نازکی روی سر نوزاد است، احتیاط بیشتری در این ناحیه انجام دهید.
  • روغن را بگذارید تا حدود 15 دقیقه خیس بخورد.
  • روغن را با شامپوی ملایم بچه بشویید.

می توانید روزی یکبار از این روش استفاده کنید. بنا به گفته مردم این روش را مؤثر است، اما هیچ تحقیقی برای حمایت از آن وجود ندارد. تا زمانی که فرزند شما به روغن حساسیت ندارد، یک روش ایمن است.

3. موهای کودک را بشویید

رعایت بهداشت صحیح موها می تواند تا حد زیادی ظاهر کلاه گهواره را کاهش دهد. شامپو بچه ممکن است برای درمان کلاه گهواره کافی باشد. فقط با اجازه پزشک از شامپوی شوره استفاده کنید زیرا ممکن است برای نوزاد شما بی خطر نباشد.

برای استفاده از این روش:

  • موها و پوست سر را خیس کنید.
  • شامپو را به پوست سر ماساژ دهید.
  • از حوله بچه برای شامپو استفاده کنید و نواحی آسیب دیده را به آرامی مالش دهید. همچنین می‌توانید هنگام شامپو زدن، پوست سر کودک خود را برس بزنید.
  • موهای کودک را بشویید تا تمام شامپو از بین برود.

از متخصص اطفال خود بپرسید که چند وقت یکبار توصیه می کند موهای نوزاد را بشویید. شامپو زدن زیاد ممکن است پوست سر را خشک کرده و کلاه گهواره را بدتر کند.

شامپو زدن برای از بین بردن موقت کلاه گهواره بسیار مؤثر است و استفاده از شامپو بچه بسیار ایمن است. فقط مراقب باشید که صابون به چشم نوزاد وارد نشود.

4. از کرم های تجویزی استفاده کنید

در موارد شدید، پزشک ممکن است کرم ضد قارچ، هیدروکورتیزون یا روی را توصیه کند. هنگام استفاده، از دستورالعمل های پزشک پیروی کنید.

5. در صورت تایید پزشک متخصص اطفال، روغن های ضروری را امتحان کنید

این روغنهای بسیار غلیظ داروهای گیاهی هستند که حاوی عصاره (ماده فعال) گیاهان مختلف هستند. استفاده از روغن های ضروری ضد میکروبی ممکن است به مبارزه با کلاه گهواره ناشی از مخمر کمک کند (هرچند این مورد یک علت غیرمعمول کلاه گهواره در نوزادان است). اسانس های ضد التهابی ممکن است پوست سر را تسکین دهد.

هنگام انتخاب روغن، اسانس لیمو یا شمعدانی و یک روغن حامل مانند جوجوبا یا روغن نارگیل را در نظر بگیرید. برخی افراد روغن درخت چای را نیز توصیه می کنند، اما این روغن ممکن است برای نوزادان جوان بی خطر نباشد و باید از آن در نوزادان زیر 6 ماه اجتناب شود.

برای استفاده:

  • 2 قطره روغن ضروری را در 2 قاشق غذاخوری روغن حامل رقیق کنید.
  • روغن ها را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
  • بگذارید چند دقیقه بماند.
  • پوست سر را شانه یا برس بزنید.
  • همه روغن ها را با شامپو بشویید.

از این روش باید کم استفاده کرد. همچنین مشخص نیست که آیا استفاده از روغنهای ضروری به طور مستقیم بر روی پوست نوزاد بی خطر است. ابتدا از پزشک خود بپرسید و هنگام استفاده از روغنهای اساسی فقط توصیه های یک متخصص عطاری معتبر را دنبال کنید.

علل بروز کلاه گهواره

همه نوزادان کلاه گهواره نمی گیرند. بر اساس اعلام آکادمی پزشکان خانواده آمریکا (AAFP)، حدود 10 درصد از نوزادان پسر و 9.5 درصد از نوزادان دختر به آن مبتلا هستند.

کلاه گهواره بسیار رایج است، اما اطلاعات کمی در مورد علت دقیق آن وجود دارد. این یکی از دلایلی است که ممکن است حذف یا جلوگیری از آن دشوار باشد. در بزرگسالان، به نظر می رسد بین درماتیت سبورئیک و گونه مخمر مالاسزیا ارتباط وجود دارد، اما این ارتباط در نوزادان کمتر مشخص است. تخمین زده می شود که نیمی از مردم دارای مقداری شوره هستند که این نیز به شدت با مخمرهای مالاسزیا مرتبط است.

برخی از دانشمندان معتقدند کلاه گهواره را به مسائل هورمونی ربط می دهند زیرا در هنگام تولد ظاهر می شود، سپس از بین می رود و اغلب در دوران بلوغ برمی گردد.

گاهی اوقات (اگرچه به ندرت) کلاه گهواره ممکن است با نقص ایمنی مرتبط باشد. در این صورت، علائم دیگری علاوه بر کلاه گهواره وجود خواهد داشت و پزشک کودک شما می تواند آن را تشخیص داده و درمان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *