کلرلا چیست؟

کلرلا جلبکی تک سلولی در آب شیرین است که بومی کشورهای تایوان و ژاپن به شمار می‌آید. به طور طبیعی سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و فیبر غذایی است. از مزایای گزارش شده آن می توان به افزایش تعداد آنتی بادی ها، کاهش وزن و مبارزه با سرطان و سایر بیماری ها اشاره کرد.
این جلبک حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی از جمله پروتئین ها، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آنتی اکسیدان است.
کلرلا دارای دیواره سلولی سفت و محکمی است که هضم آن را به شکل طبیعی سخت می کند. فرایند فرآوری، مواد مغذی آن را قابل هضم می کند.
برخی افراد پیشنهاد کرده اند که از این جلبک به عنوان منبع پروتئین و سایر مواد مغذی برای تغذیه جمعیت در حال رشد جهانی استفاده شود. برخی دیگر آن را به عنوان منبع سوخت جایگزین و تجدیدپذیر برای تجهیزات کشاورزی پیشنهاد داده اند.
با این حال، در ایالات متحده، مردم بیشتر از آن به صورت قرص، پودر یا مایع به عنوان مکمل غذایی استفاده می کنند. انواع مختلف کلرلا برای استفاده به عنوان مکمل غذایی مناسب است.
ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید که این تحقیقات در مورد فواید این جلبک چه می گوید.

 

فواید

کلرلا به عنوان منبع پروتئین شناخته می‌شود، اما ممکن است فواید دیگری نیز برای سلامتی داشته باشد.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

یک مطالعه در سال 2012 بررسی کرد که کلرلا چگونه بر سیستم ایمنی بدن انسان تأثیر می گذارد. در این مطالعه تعداد سی کره ای که 5 گرم کلرلا (به صورت قرص) به مدت 8 هفته مصرف کردند، تحت تغییرات بیولوژیکی مختلفی قرار گرفتند که نشان داد کلرلا می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

 

محافظت در برابر زوال عقل

یک مطالعه بر روی موش در سال 2009 نشان داد که کلرلا نقش مهمی در جلوگیری از افت روانی مرتبط با سن دارد. این مسئله می تواند به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی کلرلا بر مغز باشد. با این حال، مشخص نیست که آیا کلرلا همان تأثیر را در انسان ها خواهد داشت یا خیر.

 

در دوران بارداری

کلرلا حاوی آهن، فولات و ویتامین B12 است. برخی از محققان اظهار می‌گویند که ممکن است فشار خون بالا را در دوران بارداری کاهش دهد.
در یک تحقیق، سی و دو زن ژاپنی که از هفته های 12 تا 18 بارداری 6 گرم مکمل کلرلا روزانه مصرف می کردند، نسبت به افرادی که دارونما مصرف کرده بودند ، کم خونی و علائم فشار خون ناشی از بارداری کمتری را تجربه کردند.
افراد همیشه باید قبل از مصرف هرگونه مکمل در دوران بارداری با پزشک صحبت کنند. برخی از محصولات می توانند برای زن باردار و کودک متولد شده خطر ایجاد کنند.

 

ظرفیت استقامت

در مطالعه ای در سال 2014 ، محققان بررسی کردند که چگونه مصرف 15 قرص کلرلا دو بار در روز و به مدت 4 هفته بر اوج مصرف اکسیژن در انسان تأثیر می گذارد. در این تحقیق، ده جوان یا کلرلا یا دارونما مصرف کردند.
کسانی که کلرلا مصرف کرده بودند، در اوج اکسیژن مصرفی خود، افزایش مشاهده کردند، که نشان می دهد کلرلا ممکن است به افزایش ظرفیت استقامت هوازی کمک کند.
هر چند این مطالعه یک تحقیق کوچک بود، و محدودیت های مختلفی داشت. با این حال، می تواند به این معنی باشد که کلرلا ممکن است روزی به عنوان مکمل برای ورزشکاران نقش داشته باشد.

 

مقابله با BPA

استروژن هورمونی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد.

با این حال، برخی از موادی که از فعالیت استروژن تقلید می کنند می توانند به بدن آسیب برسانند. این مواد که به ژنواستروژن معروف هستند می توانند از طریق خاک، آب، هوا، پلاستیک و سایر منابع آلوده وارد بدن شوند. ژنواستروژن ها ممکن است احتمال ابتلا به انواع مختلف سرطان را در فرد افزایش دهند.
در مطالعه ای در سال 2009 در یک کشتزار آزمایشگاهی انجام شد، کلرلا فوسکا باعث شد که 90٪ از ژنواستروژن معروف به بیس فنول A (BPA) از بین برود.

 

مواد مغذی

تعادل دقیق مواد مغذی موجود در کلرلا به نوع، روش رشد و فرایند فرآوری آن بستگی دارد.

در ادامه برخی از فواید غذایی کلرلا آمده است.

 

 

پروتئین

کلرلا می تواند تا 70٪ پروتئین با وزن خشک داشته باشد.

یک مطالعه بر روی موش نشان داده است که بدن از سه نوع کلرلا به طور مؤثر پروتئین جذب می کند. این مسئله برای منابع پروتئین گیاهی، نادر است. این امر این جلبک را به گزینه پروتئینی مناسبی برای گیاهخواران تبدیل می کند.

 

ویتامین B12

کلرلا یکی از معدود منابع گیاهی ویتامین B12 است.

تحقیقات منتشر شده در سال 2015 نشان داد که B12 موجود در کلرلای پیرنویدوسا به بهبود نشانگرهای بهداشتی در 17 گیاهخوار و وگان در سنین 26 تا 57 سال با سابقه کمبود B12، کمک کرده است. ظاهراً دوز 9 گرم در روز مقدار موثری است.
یافته ها نشان داد که بدن می تواند B12 را به طور مؤثر از کلرلا جذب کند. این امر می تواند کلرلا را به گزینه مفیدی برای برخی از افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 از جمله گیاهخواران و وگان ها تبدیل کند.

 

آهن

کلرلا سرشار از آهن است و می تواند از کم خونی فقر آهن جلوگیری کند.

در مطالعه ای در سال 2009، درزنانی که در دوران بارداری مکملی حاوی 6 گرم کلرلا مصرف کرده بودند، میزان کم خونی نسبت به زنانی که دارونما مصرف کرده اند، به طور قابل توجهی پایین تر بوده است.

 

نکاتی برای استفاده از کلرلا در غذا

کلرلا به عنوان مکمل به صورت مایع، پودر یا قرص در دسترس است. می توانید پودر کلرلا را به سس سالاد، نوشیدنی ها و کالاهای پخته شده اضافه کنید تا ارزش غذایی آنها را تقویت کند.

 

خطرات و عوارض جانبی

در سال 2018، محققان دریافتند که یک رژیم غذایی بر پایه جلبک که حاوی کلرلا باشد، هیچ تأثیر سوئی بر موش ها ندارد.

موش ها رژیم غذایی را به خوبی تحمل کردند و هیچ نشانه ای از آسیب به عملکردهای کبدی، قلبی یا کلیوی آنها مشاهده نشد. آنها همچنین مقادیر مشابهی از پروتئین را نسبت به موشهایی با رژیم غذایی مبتنی بر سویا، جذب کردند.

 

حساسیت ها و آلرژی ها

در سال 2011، انجمن سرطان آمریكا هشدار داد كه شواهد كافی مبنی بر مقابله کلرلا با سرطان یا هر بیماری انسانی دیگر وجود ندارد.
آنها همچنین به افراد هشدار دادند که در صورت مشاهده علائم حساسیت یا واکنش آلرژیک، مصرف کلرلا را متوقف کنند.

 

 

ویروس ها و آلودگی

ویروس ها گاهی اوقات می توانند جلبک های سبز مانند کلرلا را تحت تاثیر قرار دهند.

شواهدی وجود دارد که ویروس های جلبک می توانند انسان را تحت تاثیر قرار دهند. مطالعه‌ای که در سال 2014 بر روی موش‌ها انجام شد حاکی از آن بود که ویروس جلبک می تواند حافظه و سایر عملکردهای ادراکی را تحت تاثیر قرار دهد.

 

التهاب

تحقیقاتی که قدمت آن به سال 1996برمی گردد، وجود خواص اندوتوکسین مانند را در عصاره کلرلا نشان می دهد.

تحت شرایط آزمایشگاهی، دانشمندان شواهدی یافتند که نشان می دهد اندوتوکسین ها می توانند باعث التهاب در انسان شوند. اگرچه، این اثر به طور عمده به مقدار دوز بستگی دارد.

 

ابتدا با یک دکتر چک کنید

مکمل دارو نیست. اغلب، می تواند مقدار کمی از مواد مغذی را فراهم کند، اما نه به اندازه‌ای که تأثیر قابل توجهی بر سلامت فرد بگذارد. به همین دلیل، مردم باید مکمل ها را در کنار سایر برنامه‌های درمانی استفاده کنند و نه به عنوان جایگزین آنها.
سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، نظارتی بر ایمنی و اثربخشی مکمل ها ندارد، اما اخیرا بسیاری از محصولات کلرلا نشان بی خطر (Grass) دریافت کرده‌اند.
در حالی که مکمل می تواند بی خطر باشد، اما، ممکن است حاوی مواد فعال کافی برای اثربخشی نباشد. بنابراین، خرید آن می تواند هزینه بیهوده باشد.
هر کسی که قصد دارد از این جلبک به عنوان مکمل استفاده کند باید ابتدا با پزشک صحبت کند. همچنین باید اطمینان حاصل کند که از یک منبع معتبر و نوع مناسب را خریداری می کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *