حالت تهوع چیست؟

حالت تهوع ناراحتی معده و احساس تمایل به استفراغ است. تهوع می تواند پیش درآمدی برای استفراغ محتوای معده باشد. این بیماری دلایل زیادی دارد و اغلب می توان از آن جلوگیری کرد.

 

 

چه عواملی باعث آن می شود؟

حالت تهوع می تواند از دلایل مختلفی ناشی شود. برخی از افراد به حرکت یا برخی غذاها، داروها یا اثر برخی بیماری‌ها، بسیار حساس هستند. همه این موارد می توانند باعث ایجاد تهوع شوند. در ادامه دلایل شایع حالت تهوع شرح داده شده است.

 

سوزش یا ریفلاکس معده (GERD)

سوزش یا ریفلاکس معده (GERD) می تواند باعث شود محتوای معده هنگام غذا خوردن، از مری به سمت بالا حرکت کند. این عمل، احساس سوزش ایجاد می کند و باعث حالت تهوع می شود.

 

عفونت یا ویروس

باکتری ها یا ویروس ها می توانند بر روی معده تأثیر بگذارند و منجر به حالت تهوع شوند. باکتری های منتقله از غذا می توانند باعث بیماری معروف به مسمومیت غذایی شوند. عفونت های ویروسی نیز می توانند تهوع ایجاد کنند.

 

داروها

مصرف برخی از داروها مانند داروهای شیمی درمانی می تواند معده را ناراحت کرده یا باعث حالت تهوع شود. مطمئن شوید که اطلاعات مربوط به داروها را برای هر روش درمانی جدیدی که می خواهید به دقت بخوانید.
خواندن این اطلاعات و صحبت با پزشک در مورد هر دارو و درمانی که دریافت می کنید به شما کمک می کند حالت تهوع مربوط به دارو را به حداقل برسانید.

 

بیماری حرکتی و دریا زدگی

بیماری حرکتی و دریا زدگی می تواند در نتیجه سوار شدن بر روی یک وسیله نقلیه ایجاد شود. این حرکت می تواند باعث شود که پیام های منتقل شده به مغز با حواس همگام نشوند و منجر به حالت تهوع سرگیجه یا استفراغ شوند.

 

رژیم غذایی

پرخوری یا خوردن برخی از غذاها مانند غذاهای پرادویه یا پرچرب می تواند معده را ناراحت کرده و حالت تهوع ایجاد کند. خوردن غذاهایی که به آنها حساسیت دارید نیز می تواند تهوع ایجاد کند.

 

درد

درد شدید می تواند در به وجود آمدن علائم حالت نقش داشته باشد. این مسئله در مورد شرایط دردناکی مانند پانکراتیت، سنگ کیسه صفرا و یا سنگ کلیه صدق می کند.

 

زخم

زخم معده یا زخم پوشش روده کوچک می تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود. هنگام غذا خوردن، این زخم احساس سوزش و تهوع ناگهانی ایجاد می‌کند.
تهوع همچنین علامت چند بیماری دیگر است، از جمله:

  • سرگیجه موضعی پاروکسیسم (BPPV)
  • عفونت گوش
  • حمله قلبی
  • انسداد روده
  • نارسایی کبد یا سرطان کبد
  • مننژیت
  • میگرن

 

 

چه موقع به دنبال کمک پزشکی باشید

اگر حالت تهوع شما با علائم حمله قلبی همراه است، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. علائم حمله قلبی شامل درد قفسه سینه خرد کننده، سردرد شدید، درد فک، تعریق یا درد در بازوی چپ است.
در صورت بروز تهوع همراه با سردرد شدید، سفتی گردن، دشواری در تنفس یا گیجی، باید به دنبال مراقبت های اضطراری باشید. اگر مشکوک هستید که ماده سمی را خورده اید یا بدنتان کم آب شده، به دنبال کمک پزشکی باشید.
اگر حالت تهوع بیش از 12 ساعت طول کشید و در این مدت قادر به خوردن و نوشیدن نبودید، به پزشک مراجعه کنید. اگر تهوع ظرف 24 ساعت پس از انجام مداخلات بدون نسخه، فروکش نکرد باید به پزشک مراجعه کنید.

 

چگونه درمان می شود؟

درمان حالت تهوع به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال نشستن روی صندلی جلو اتومبیل ممکن است بیماری حرکتی را تسکین دهد. بیماری حرکتی همچنین می تواند با داروهایی مانند دیمن هیدرینات (درامامین) آنتی هیستامین بهبود یابد. استفاده از پچ اسکوپولامین به تسکین دریا زدگی کمک می‌کند.
مصرف داروها برای رفع علت اصلی تهوع نیز می تواند کمک کننده باشد. به عنوان مثال می توان به کاهش دهنده های اسید معده برای GERD یا داروهای تسکین دهنده درد برای سردردهای شدید اشاره کرد.
هیدراته نگه داشتن بدن می تواند کمبود آب بدن را بعد از رفع حالت تهوع جبران کند. این مسئله شامل نوشیدن جرعه های کوچک و مکرر مایعات شفاف، مانند آب یا یک نوشیدنی حاوی الکترولیت می‌شود.

پس از رفع تهوع و تا زمانی که معده شما آرام شود، رعایت رژیم غاذایی BRAT (موز، برنج، سس سیب و نان تست) مفید خواهد بود.

 

چگونه از آن پیشگیری مکنیم؟

اجتناب از عوامل تهوع می تواند به جلوگیری از شروع حالت تهوع کمک کند. این عوامل شامل موارد زیر است:

  • چراغ های چشمک زن، که می توانند حملات میگرنی را تحریک کنند
  • گرما و رطوبت
  • سفرهای دریایی
  • بوهای شدید مانند بوی عطر و پخت و پز

 

 

مصرف داروی ضد تهوع (اسکوپولامین) قبل از سفر نیز می تواند از بیماری حرکتی جلوگیری کند.
تغییر در عادات غذایی مانند خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر، می تواند به کاهش علائم تهوع کمک کند. پرهیز از فعالیت شدید بدنی بعد از غذا نیز حالت تهوع را به حداقل می‌رساند. پرهیز از غذاهای پرادویه، پرچرب نیز می تواند کمک کننده باشد.
نمونه هایی از غذاهایی که احتمال تهوع کمتری دارند شامل غلات، بیسکویت بدون شکر، نان تست، ژلاتین و آبگوشت است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *