احتمالا می دانید که مصرف غذاهای دریایی با جیوه زیاد، الکل و سیگار در دوران بارداری ممنوع است. آنچه ممکن است شما را شگفت زده کند این است که از مصرف برخی ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل های گیاهی نیز باید خودداری شود. در این مقاله به بررسی مکمل های دوران بارداری بی خطر و خطر زا می پردازیم.

 

چرا مصرف مکمل های دوران بارداری ضروری است؟

دریافت مواد مغذی مناسب در هر مرحله از زندگی مهم است، اما در دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارد، به سبب اینکه شما باید هم خود را تغذیه کنید و هم کودک خود را که در حال رشد است.

 

بارداری نیاز به مواد مغذی را افزایش می دهد

در دوران بارداری، نیاز به مصرف مواد درشت مغذی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. درشت مغذی ها حاوی کربوهیدرات، پروتئین و چربی هستند.

به عنوان مثال، مصرف پروتئین باید از 0.36 گرم در هر پوند (0.8 گرم در هر کیلوگرم) وزن بدن برای زنان غیر باردار به 0.5 گرم در هر پوند (1.1 گرم در هر کیلوگرم) از وزن بدن برای زنان باردار افزایش یابد.

 

شما برای تأمین نیازهای خود باید در هر وعده غذایی و میان وعده پروتئین داشته باشید.

نیاز به ریز مغذی ها، که شامل ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب می شوند، بیشتر از نیاز به عناصر درشت مغذی است.

در حالی که برخی از افراد می توانند این تقاضای فزاینده را از طریق یک برنامه غذایی مناسب و سرشاراز مواد مغذی برآورده کنند، این امر می تواند برای بسیاری از افراد دیگر چالشی بزرگ محسوب شود.

 

به دلایل مختلف لازم است از مکمل های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید، مانند:

کمبود مواد مغذی: احتمال دارد برخی از افراد بعد از آزمایش خون که نشان دهندۀ کمبود ویتامین یا ماده معدنی باشد به مکمل نیاز داشته باشند. رفع کردن کمبودها حیاتی است، زیرا کمبود مواد مغذی مانند فولات با نقایص مادرزادی مرتبط است.

 

استفراغ های شدید دوران حاملگی: این عارضه بارداری، با حالت تهوع و استفراغ شدید مشخص می شود و ممکن است به کاهش وزن و کمبود مواد مغذی منجر شود.

 

محدودیت های رژیم غذایی: زنانی که رژیم های خاصی را دنبال می کنند، از جمله گیاهخواران و کسانی که دچار عدم تحمل غذایی و آلرژی هستند، ممکن است نیاز به مکمل ویتامین ها و مواد معدنی داشته باشند تا از کمبود ریز مغذی جلوگیری کنند.

 

 

سیگار کشیدن: اگرچه اجتناب از سیگار برای مادران باردار امری حیاتی است، کسانی که به سیگار کشیدن ادامه می دهند نیاز بیشتری به مواد مغذی خاص مانند ویتامین C و فولات دارند.

 

حاملگی چندقلویی: نیازهای ریز مغذی زنانی که بیش از یک نوزاد دارند بیشتر از زنانی است که دارای یک نوزاد هستند. مصرف مکمل اغلب برای اطمینان از تغذیه مطلوب مادر و نوزادان، ضروری است.

 

جهش های ژنتیکی مانند MTHFR: متیلن تتراهیدروفولات ردوکتاز(MTHFR) ژنی است که فولات را به شکلی قابل استفاده برای بدن تبدیل می کند. زنان باردار مبتلا به این جهش ژنی ممکن است نیاز به مکمل فرم خاصی از فولات داشته باشند تا از بروز عوارض آن جلوگیری کنند.

 

تغذیه نامناسب: زنانی که غذاهای با مواد مغذی کم، مصرف می کنند. احتمالا برای جلوگیری از کمبود، نیاز به مکمل ویتامین و مواد معدنی داشته باشند.

 

علاوه بر این، متخصصان توصیه می کنند که تمام زنان باردار از یک مکمل ویتامین قبل از تولد و اسید فولیک استفاده کنند. این امر برای پر کردن شکاف های تغذیه ای و جلوگیری از ناهنجاری های رشد در هنگام تولد مانند اسپینا بیفیدا توصیه می شود.

با توجه به شرایط شخصی خود، آماده باشید تا در صورت راهنمایی پزشک، مکمل هایی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

 

مکمل های گیاهی می توانند به درمان بیماری ها کمک کنند – با احتیاط

علاوه بر ریز مغذی ها ، مکمل های گیاهی نیز در بین زنان باردار بسیار محبوب هستند.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که 15.4 درصد از زنان باردار در ایالات متحده از مکمل های گیاهی استفاده می کنند و بسیاری از آنها بدون اطلاع پزشک خود این کار را انجام می دهند. ا (یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که حدود 25 درصد از مصرف کننده های مکمل های گیاهی در ایالات متحده به پزشک خود در این مورد چیزی نمی گویند.)

 

اگرچه مصرف برخی از مکمل های گیاهی در دوران بارداری بی خطر است، اما موارد بسیار دیگری وجود دارد که ممکن است خطرناک باشد.

برخی از گیاهان می توانند به بیماری های معمول بارداری مانند حالت تهوع و ناراحتی معده کمک کنند، اما برخی از آنها ممکن است برای شما و کودک مضر باشند.

متأسفانه، تحقیقات زیادی در مورد استفاده از مکمل های گیاهی توسط افراد باردار انجام نشده است، در نتیجه نحوه تأثیر مکمل ها بر ما ناشناخته است.

بهترین کار این است که پزشک خود را در جریان هرگونه تغییر در برنامه غذایی و مکمل های غذایی قرار دهید.

 

مکمل هایی که در دوران بارداری بی خطر محسوب می شوند

دقیقاً مانند داروها ، پزشک باید همه مکمل های ریز مغذی و گیاهی را تأیید و نظارت کند تا از ضروری بودن و مصرف مقادیر مطمئن آن اطمینان حاصل کند.

 

همیشه ویتامین ها را از یک مارک معتبر خریداری کنید که محصولات آنها توسط سازمان غذا و دارو تایید شده باشد.
این امر به شما اطمینان می دهد که ویتامین ها به استانداردهای خاص پایبند بوده و به طور کلی مصرف آنها بی خطر است. مطمئن نیستید کدام مارک ها معتبر هستند؟ داروخانه دیجی دارو می تواند در این مورد به شما کمک کند.

 

1. ویتامین های قبل از تولد

ویتامین های قبل از تولد؛ مولتی ویتامین هایی هستند که به طور خاص برای پاسخگویی به افزایش تقاضا برای مواد مغذی ریز در دوران بارداری تولید می شوند. این داروها باید قبل از بارداری و در دوران بارداری و شیردهی مصرف شوند.

مطالعات مشاهده ای نشان داده است که مکمل ویتامین های قبل از تولد، خطر تولد زودرس و پره اکلامپسی را کاهش می دهد. پره اکلامپسی یک عارضه بالقوه خطرناک به شمار می آید که مشخصه آن فشار خون بالا و احتمالاً پروتئین در ادرار است.

 

گرچه قرار نیست ویتامین های قبل از تولد جایگزین برنامه غذایی سالم شما شوند، ممکن است با تأمین ریز مغذی های اضافی که در دوران بارداری به شدت مورد نیاز هستند، از شکاف های غذایی جلوگیری کند.

از آنجا که ویتامین های قبل از تولد حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما هستند، احتمالا مصرف مکمل های اضافی ویتامین یا مواد معدنی لازم نباشد مگر اینکه توسط پزشک پیشنهاد شده باشد.

ویتامین های دوران بارداری اغلب توسط پزشکان تجویز می شوند و بدون نسخه نیز در دسترس هستند.

 

2. فولات

فولات یک ویتامین B است که در سنتز DNA، تولید گلبول های قرمز و رشد و نمو جنین نقش اساسی دارد.

اسید فولیک فرم مصنوعی فولات است که در بسیاری از مکمل ها یافت می شود و در بدن به فرم فعال فولات (L-methylfolate) تبدیل می گردد.

توصیه می شود برای کاهش خطر نقص لوله عصبی و ناهنجاری های مادرزادی مانند شکاف کام و نقص قلب حداقل 600 میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف کنید.

در یک بررسی معتبر از پنج مطالعه تصادفی شامل 6105 زن ، مکمل اسید فولیک روزانه با کاهش خطر نقص لوله عصبی همراه بود و هیچ عارضه جانبی منفی مشاهده نشد.

اگرچه از طریق رژیم غذایی می توان فولات کافی بدست آورد، بسیاری از زنان غذاهای سرشار از فولات را به اندازه کافی نمی خورند، بنابراین مکمل های غذایی برای این افراد لازم است.

علاوه بر این، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند که تمام زنان در سنین باروری حداقل 400 میکروگرم فولات یا اسید فولیک در روز مصرف کنند.

به سبب اینکه بسیاری از حاملگی ها برنامه ریزی نشده است و ناهنجاری های هنگام تولد به دلیل کمبود فولات می تواند در اوایل بارداری و حتی قبل از این رخ دهد که اکثر زنان از بارداری خود مطلع شوند.

ممکن است عاقلانه باشد که زنان باردار، به ویژه آنهایی که جهش ژنتیکی MTHFR دارند، مکملی را انتخاب کنند که حاوی L-methylfolate باشد تا حداکثر جذب را تأمین کند.

 

3. آهن

نیاز به آهن در دوران بارداری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، زیرا حجم خون مادران حدود 45 درصد افزایش می یابد.

آهن برای انتقال اکسیژن و رشد و نمو سالم کودک و جفت حیاتی است.

در ایالات متحده شیوع کمبود آهن در زنان باردار حدود 18 درصد است و 5 درصد این زنان دچار کم خونی هستند.

کم خونی در دوران بارداری با زایمان زودرس، افسردگی مادر و کم خونی نوزادان همراه است.

 

مصرف توصیه شده 27 میلی گرم آهن در روز از طریق اکثر ویتامین های قبل از تولد تأمین می شود. با این حال، اگر کمبود آهن یا کم خونی دارید، به دوزهای بیشتری از آهن نیاز دارید که توسط پزشک مدیریت می شود.

اگر دچار کمبود آهن نیستید، برای جلوگیری از عوارض جانبی، نباید بیش از مقدار توصیه شده آهن مصرف کنید. این کار ممکن است باعث یبوست، استفراغ و افزیش غیرطبیعی مقدار هموگلوبین شود.

 

4. ویتامین D

این ویتامین محلول در چربی برای عملکرد ایمنی بدن، سلامت استخوان ها و تقسیم سلولی حائز اهمیت است.

کمبود ویتامین D در دوران بارداری با افزایش خطر سزارین، پره اکلامپسی، زایمان زودرس و دیابت حاملگی ارتباط دارد.

در حال حاضر میزان توصیه شده ویتامین D در دوران بارداری 600 IU یا 15 میکروگرم در روز است. با این حال، برخی از کارشناسان بر این باورند که نیاز به ویتامین D در دوران بارداری بسیار بیشتر است.

در مورد غربالگری کمبود ویتامین D و مکمل مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

 

5. منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که در صدها واکنش شیمیایی در بدن شما نقش دارد. این ماده معدنی نقش مهمی در عملکرد ایمنی، عضلات و اعصاب دارد.

کمبود این ماده معدنی در دوران بارداری ممکن است خطر فشار خون مزمن و زایمان زودرس را افزایش دهد.

برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل منیزیم ممکن است خطر عوارضی مانند محدودیت رشد جنین و زایمان زودرس را کاهش دهد.

 

6. زنجبیل

ریشه زنجبیل معمولاً به عنوان ادویه و مکمل گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

از شکل مکمل آن به منظوردرمان حالت تهوع ناشی از بیماری حرکت، بارداری یا شیمی درمانی استفاده می شود.

یک منبع معتبر از چهار مطالعه حاکی از آن است که زنجبیل برای درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری ایمن و موثر است.

حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری شایع است، تا جایی که 80 درصد زنان در سه ماهه اول بارداری آنها را تجربه می کند.

اگرچه زنجبیل می تواند به کاهش این عارضه ناخوشایند در دوران بارداری کمک کند، تحقیقات بیشتری برای شناسایی حداکثر دوز بی خطر این ماده لازم است. در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

 

7. روغن ماهی

روغن ماهی حاوی اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) است، دو اسید چرب ضروری که برای رشد مغز کودک مهم هستند.

استفاده از مکمل های DHA و EPA در بارداری ممکن است رشد مغزی پس از بارداری را در کودک شما تقویت کند و افسردگی مادر را کاهش دهد، اگرچه تحقیق در این مورد قطعی نیست.

مطالعات مشاهده شده بهبود عملکرد اداراکی را در کودکان زنانی که در طول بارداری از مکمل روغن ماهی استفاده کرده اند را نشان می دهد، اما چندین مطالعه کنترل شده نتوانسته اند یک مزیت ثابت را تایید کنند.

به عنوان مثال، یک مطالعه معتبر در سال 2010 که شامل 2399 زن بود، هیچ تفاوتی در عملکرد ادراکی نوزادانی که مادران آنها در طول بارداری کپسول روغن ماهی حاوی 800 میلی گرم DHA در روز مصرف کرده بودند ، در مقایسه با نوزادانی که مادران آنها این کار را نکرده اند ، مشاهده نکرد.

بر اساس این مطالعه، مکمل روغن ماهی تاثیری بر افسردگی مادر ندارد.

با این حال، این مطالعه بیان کرد که مکمل روغن ماهی از زایمان زودرس جلوگیری می کند، برخی شواهد حاکی از آن است که روغن ماهی ممکن است برای رشد چشم جنین مفید باشد.

سطح DHA مادر برای رشد مناسب جنین مهم است و مصرف مکمل بی خطر است. تصمیم گیرندگان هنوز درمورد اینکه آیا مصرف روغن ماهی در دوران بارداری ضروری است یا خیر، به نتیجه نرسیده اند.

برای دریافت DHA و EPA از طریق غذا، توصیه می شود هفته ای دو تا سه وعده ماهی کم جیوه مانند ماهی آزاد، ساردین یا پولاک مصرف کنید.

 

8. پروبیوتیک ها

با توجه به افزایش آگاهی عمومی در مورد سلامت روده، بسیاری از والدین آینده به پروبیوتیک ها روی می آورند.

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که تصور می شود برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند.

بسیاری از مطالعات بیانگر آن است که مصرف پروبیوتیک در هنگام بارداری بی خطر است و هیچ عارضه جانبی مضری در آن به جز خطر بسیار پایین عفونت ناشی از پروبیوتیک شناسایی نشده است.

علاوه بر این، بر اساس چند مطالعه انجام گرفته، مصرف مکمل های پروبیوتیک ممکن است خطر دیابت حاملگی، افسردگی پس از زایمان و اگزما و درماتیت نوزاد را کاهش دهد.

تحقیقات در مورد استفاده از پروبیوتیک در بارداری ادامه دارد و مطمئناً اطلاعات بیشتری در مورد نقش پروبیوتیک در سلامت مادر و جنین کشف خواهد شد.

 

9. کولین

کولین نقش مهمی در رشد مغز کودک دارد و به جلوگیری از ناهنجاری های مغز و ستون فقرات کمک می کند.

مقدار توصیه شده فعلی کولین در دوران بارداری (450 میلی گرم در روز) تصور شده است که ناکافی است و بر اساس مطالعات معتبر، مصرف نزدیک به 930 میلی گرم در روز مطلوب به حساب می آید.

توجه داشته باشید که ویتامین های قبل از تولد اغلب حاوی کولین نیستند. ممکن است مکمل کولین به صورت جداگانه توسط پزشک توصیه شود.

 

مکمل هایی که باید در دوران بارداری از آنها اجتناب کنید

در حالی که مصرف مکمل های غذایی و گیاهی برای خانم های باردار بی خطر است، اما باید از بسیاری از آنها خودداری شود و یا از مصرف مقدار زیاد آنها اجتناب کرد.

همیشه قبل از افزودن سایر مکمل های اضافی خارج از ویتامین های قبل از زایمان که مصرف می کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

1. ویتامین A

شما اغلب ویتامین A را در ویتامین های قبل از تولد پیدا خواهید کرد زیرا بسیار مهم محسوب می شود. اگرچه این ویتامین برای رشد بینایی و عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است ، ویتامین A زیاد می تواند مضر باشد.

با توجه به اینکه ویتامین A محلول در چربی است، بدن شما مقادیر اضافی آن را در کبد ذخیره می کند.

این تجمع می تواند اثرات سمی بر بدن داشته و منجر به آسیب کبدی شود. حتی می تواند نقایص مادرزادی ایجاد کند.

به عنوان مثال، تحقیقات بیانگر آن است که مقدار بیش از حد ویتامین A در دوران بارداری باعث ناهنجاری های مادرزادی در هنگام تولد می شود.

باید قادر باشید که مقدار ویتامین A کافی بدن خود را از ویتامین های قبل از تولد و غذاها دریافت کنید، مصرف مکمل های اضافی در خارج از ویتامین های قبل از تولد توصیه نمی شود.

 

2. ویتامین E

این ویتامین محلول در چربی نقش های مهمی در بدن دارد و در بیان ژن و عملکرد ایمنی نقش دارد.

در حالی که ویتامین E برای سلامتی بسیار مهم است، توصیه می شود که از مکمل آن استفاده نکنید.

تاثیرات مکمل های ویتامین E بر روی بهبود سلامت مادران باردار یا نوزادان ثابت نشده است، حتی ممکن است خطر درد شکم و پارگی زودرس کیسه آمنیوتیک را افزایش دهد.

 

3. کوهوش سیاه

کوهوش سیاه یکی از اعضای خانواده آلاله است، این گیاه برای اهداف مختلفی از جمله کنترل گرگرفتگی و گرفتگی های قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف این گیاه در دوران بارداری ایمن نیست، زیرا می تواند باعث انقباضات رحمی شود، این انقباضات ممکن است باعث زایمان زودرس گردد.

همچنین مشخص شده است که کوهوش سیاه در برخی افراد باعث آسیب کبدی می شود.

 

4. گیاه خوک دریایی

خوک دریایی گیاهی است که به عنوان مکمل غذایی برای درمان عفونت های تنفسی و اسهال استفاده می شود، اگرچه تحقیقات بسیار کمی در مورد اثرات و ایمنی آن انجام شده است.

گیاه خوک دریایی حاوی ماده ای به نام بربرین است که نشان داده شده است زردی نوزادان را بدتر می کند. این مسئله می تواند منجر به بیماری به نام کرنیکتروس (نوعی آسیب مغزی نادر و کشنده) شود.

به همین دلایل، قطعاً از مصرف گیاه خوک دریایی پرهیز کنید.

 

5. دونگ کوئی

دونگ کوئی ریشه ای است که بیش از 1000 سال است مورد استفاده قرار می گیرد و در طب سنتی چین محبوب است.

اگرچه این ماده برای درمان همه نوع بیماری از گرفتگی قاعدگی تا فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد، شواهد مربوط به اثر بخشی و ایمنی آن وجود ندارد.

باید از دونگ کوئی اجتناب کنید، زیرا باعث تحریک انقباضات رحمی می شود و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

 

6. یوهیمبه

یوهیمبه مکملی است که از پوست درخت بومی آفریقا تهیه می شود. این گیاه به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها از اختلال نعوظ تا چاقی استفاده می گردد.

یوهیمبه هرگز نباید در دوران بارداری استفاده شود، زیرا با عوارض جانبی خطرناکی مانند فشار خون بالا، حملات قلبی و تشنج همراه است.

 

7. سایر مکمل های گیاهی که در دوران بارداری ناامن تلقی می شوند

بهتر است از مصرف گیاهان زیر خودداری کنید:

  • نخل اره ای
  • دکمه طلایی
  • شبدر قرمز
  • گلپر
  • بومادران
  • افسنطین
  • کوهوش آبی
  • پونه
  • افدرا
  • خاراگوش (برنجاسف)

 

حرف آخر

بارداری زمان رشد و نمو نوزاد است و سلامتی و تغذیه را در این دوره در اولویت اصلی خود قرار دهید. تمام تلاش خود را انجام دهید تا کوچولوی نازنین شما در بهترین شرایط به دنیا بیاید.

در حالی که برخی از مکمل ها می توانند در دوران بارداری مفید باشند، بسیاری از آنها ممکن است عوارض جانبی خطرناکی را در شما و کودکتان ایجاد کنند.

نکته مهم این است که مکمل ویتامین ها و مواد معدنی خاص ممکن است به پر کردن شکاف های تغذیه ای کمک کنند، اما مکمل ها جایگزین یک برنامه غذایی سالم و سبک زندگی نیستند.

تغذیه بدن با غذاهای غنی از مواد مغذی و همچنین داشتن ورزش و خواب کافی و به حداقل رساندن استرس، بهترین راه برای اطمینان از بارداری سالم برای شما و کودک است.

اگرچه مکمل های دوران بارداری در شرایط خاص می توانند ضروری و مفید باشند، همیشه در مورد دوزها، ایمنی و خطرات و مزایای احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.

 

منبع: healthline.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *