هر آنچه درباره صابون زغالی باید بدانید

زغال اخیراً به شکل ماسک صورت، نوارهای منافذ پوست، خمیر دندان و دئودورانت در سراسر فروشگاه های بهداشتی یافت می‌شود. حتی در برخی جاها قهوه‌های حاوی زغال به فروش می‌رسانند.
گفته می‌شود زغال چوب با از بین بردن سموم، بدن را پاکسازی می‌کند، به همین دلیل است که استفاده از آن در محصولات غذایی و زیبایی به یک رویه تبدیل شده است.

اما آیا واقعاً صابون زغالی برای پوست های شما مفید است؟ در ادامه به بررسی این ادعا می‌پردازیم. با ما در داروخانه آنلاین دیجی دارو همراه باشید.

 

زغال فعال یا معمولی

زغال فعال در لیست ترکیبات بسیاری از محصولات بهداشتی مشاهده می‌شود. برای ساخت این نوع زغال، ابتدا ماده ای را پردازش می‌کنند که در دمای بالا کربن زیادی دارد سپس آن را با بخار یا هوای داغ فعال می‌کنند. در این فرآیند سطح و منافذ ماده افزایش می‌یابد، به همین دلیل قادر است به بسیاری از مایعات و گازها متصل شده و جذب شود.

 

مواد متداول مورد استفاده برای تهیه زغال فعال شامل چوب، پوست میوۀ مغزدار، پوست هستۀ میوه، زغال سنگ نارس، استخوان و ضایعات کاغذ است.
از زغال فعال اغلب برای پاکسازی آب از آلاینده‌هایی مانند فلزات سنگین، حشره کش ها و علف کش ها استفاده می‌شود. معمولاً در اتاق های اورژانس برای جلوگیری از جذب داروهای بلعیده شده توسط روده و ورود سموم به جریان خون از این نوع زغال استفاده می‌گردد. به این صورت که سموم با اتصال به زغال فعال از بدن خارج می‌شوند.
بریکت‌های زغالی استاندارد روند فعال سازی یکسانی را طی نکرده اند و حاوی موادی هستند که برای انسان سمی تلقی می‌شوند.

 

صابون زغالی چگونه به پوست کمک می کند

اگرچه شواهد کمی برای اثبات این ادعا وجود دارد، اما برخی از شرکت های مراقبت از پوست می‌گویند قدرت جذب زغال فعال می تواند:

  • آلودگی ها را از منافذ پوست پاک کند
  • “سم زدایی” یا “پالایش” پوست وقتی به عنوان صابون و پاک کننده صورت استفاده می‌شود
  • به پاکسازی آکنه کمک کند

 

آیا صابون زغالی باعث پاکسازی پوست می شود؟

از نظر تئوری، زغال فعال می‌تواند به منافذ بچسبد و روغن‌ها و آلودگی‌ها را بیرون بکشد اما در عمل ممکن است درست نباشد. مطالعات نشان می‌دهد بعد از تماس زغال فعال، چند ساعت طول می کشد تا به طور کامل عمل کند.
یک مطالعه در سال 2020 به این نتیجه رسید که اگرچه استفاده زغال فعال در محصولات آرایشی هیچ ضرری ندارد، اما شواهدی وجود ندارد که بتواند از مزایای مراقبت از پوست آن حمایت کند.

توجه: کارشناسان نسبت به استفاده از زغال فعال بدون نسخه در خانه در صورت مسمومیت یا اوردوز هشدار می‌دهند، به دلیل اینکه این ماده در بیمارستان‌ها برای جذب بخشی از سموم استفاده می‌شود.

 

اثرات جانبی

محققان می‌گویند زغال فعال موجود در محصولات مراقبت از پوست به طور كلی بی خطر است. با این حال، برخی افراد ممکن است به محصولات بهداشتی حساسیست داشته باشند و نسبت به آنها واکنش آلرژِیک نشان دهند. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده از آن در بقیه بدن یا صورت، مقدار کمی از صابون یا شوینده را روی بازوی خود آزمایش کنید.

 

حتی وقتی زغال فعال به صورت خوراکی مصرف می‌شود، عوارض جانبی نادری دارد و اغلب شامل حالت تهوع و استفراغ می‌شود. لازم به ذکر است که مکمل‌های زغال فعال ممکن است تاثیر برخی از داروها مانند کاربامازپین (تگرتول)، متیل گزانتین و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی را از بین ببرند.

 

محبوب ترین برندهای صابون زغالی

اگر تمایل به استفاده از صابون زغالی دارید در ادامه چند صابون و شوینده صورت و بدن معروف را بیان می‌کنیم:

  • نوار زغالی تمیز کننده منافذِ بیوره (Biore) که برای پوست‌های چرب و حساس طراحی شده است و با خارج کردن آلودگی ها، منافذ پوست را تمیز می‌کند.

 

  • صابون سم زدای بامبو (Herbivore Bamboo) که صابونی ملایم برای پوست های چرب، مختلط و مستعد لک است. این محصول برای از بین بردن آکنه و پاکسازی منافذ پوست ساخته شده است، برای استفاده بر روی صورت و بدن به اندازه کافی ملایم است و دارای رایحه ترنج مرکباتی است.

 

  • پاک کننده درمالوژیکا (Dermalogica ) که حاوی رس کائولن برای جذب روغن اضافی بدن و زغال فعال برای حذف ناخالصی ها است. در این پاک کننده برای تصفیه منافذ از مرکبات، آلوئه و عصاره کلم بروکلی نیز استفاده شده است.

 

  • صابون زغالی سیاه شامان (Binu Binu Shaman) با ترکیبی از زغال فعال، اسانس اسطوخودوس، کره شیا، کره کاکائو و روغن نارگیل، کرچک، زیتون و بادام شیرین پوست را تصفیه و مرطوب می‌کند.

 

  • زغال شستشوی نرولی (French Girl Fleur De Néroli) یک شوینده صورت و بدن خامه‌ای و بدون کف است که از زغال فعال، عصاره چای سبز، آلوئه و روغن جوجوبا در ترکیبات آن استفاده شده است و برای تسکین و تمیز کردن پوست حساس به کار می‌رود.

 

حرف آخر

صابون زغالی فعال با پردازش ماده ای پر کربن در دمای بالا و سپس فعال سازی آن با هوای گرم یا بخار ساخته می شود. سطح وسیع آن باعث جذب سموم می شود، به همین دلیل زغال فعال موجود در صابون از لحاظ نظری به آلودگی و چربی پوست متصل می شود و به پاک شدن منافذ پوست کمک می کند.

اگرچه شواهد مناسبی برای نشان دادن فایده زغال فعال برای پوست وجود ندارد، اما استفاده از آن به طور کلی بی خطر است.

 

منبع: healthline.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *