بهترین زمان مصرف ویتامین ها به نوع ویتامین مصرفی شما بستگی دارد. برخی از ویتامین ها بهتر است بعد از غذا و برخی با شکم خالی مصرف شوند. ایجاد یک روال معمول برای دریافت ویتامین هر روز به طور همزمان عادت خوبی ایجاد می کند. همچنین به شما کمک می کند از مکمل ویتامین خود بیشترین بهره را ببرید.

 

همه ویتامین ها با روش یکسان در بدن شما تجزیه نمی شوند. به همین دلیل، بهتر است بدانید که آیا ویتامین خود را در ساعتی از روز مصرف می کنید که بیشترین سود را به شما خواهد داد.

 

بهترین زمان برای مصرف ویتامین های قبل از تولد

از آنجا که ویتامین های قبل از تولد (مورد مصرف والدین) از نوعِ مولتی ویتامین هستند، مصرف آنها قبل از ناهار بهترین زمان برای جذب تمام ویتامین ها است.

 

بر اساس اعلام کنگره زنان و زایمان آمریکا (ACOG)، یک ویتامین خوب برای والدینی که می خواهند صاحب فرزند شوند شامل کلسیم، آهن و اسید فولیک می‌باشد. آهن به بهترین وجه با معده خالی جذب می شود اما اگر تازه لبنیات خورده اید نمی تواند به درستی جذب شود. اگر آهن را با نوشیدنی حاوی ویتامین C مانند آب پرتقال مصرف کنید، بهتر جذب بدن می شود.

 

برخی از خانم ها اعلام کرده اند که افزودن ویتامین های قبل از تولد به رژیم غذایی باعث برخی علائم مانند حالت تهوع و یبوست می شود به همین دلیل برخی از مارک های ویتامین قبل از تولد توصیه می کنند ویتامین های خود را با معده خالی یا با یک لیوان آب مصرف کنید.

 

اگر فکر می کنید مصرف ویتامین در اول صبح و با شکم خالی باعث ناراحتی شما می شود، سعی کنید آنها را درست قبل از خواب بخورید. فواید ویتامین های قبل از زایمان بسیار زیاد است، بنابراین مهمترین چیز این است که هر روز آنها را مصرف کنید.

 

 

بهترین زمان برای مصرف ویتامین های محلول در چربی

زمان مناسب برای مصرف ویتامین های محلول در چربی، با وعده شام است. ویتامین های محلول در چربی با استفاده از چربی ها در بدن ما حل می شوند سپس به جریان خون ما منتقل شده و عملکردهای اساسی را انجام می دهند. این ویتامین ها شامل ویتامین A ، ویتامین K ، ویتامین E و ویتامین D هستند.

 

وقتی بدن ما ویتامین های محلول در چربی اضافی دریافت می کند، این ویتامین ها در کبد ذخیره می شوند. بنابراین بهتر است همراه با وعده غذای حاوی چربی یا روغن های اشباع شده مصرف شوند تا به جذب آنها کمک شود.

 

بهترین زمان برای مصرف ویتامین های محلول در آب

ویتامین های محلول در آب با معده خالی بهترین جذب را دارند. پس بهتر است که آنها را اول صبح، 30 دقیقه قبل از غذا خوردن یا دو ساعت بعد از صبحانه مصرف کنید.

 

ویتامین های محلول در آب، در آب حل می شوند تا بدن شما بتواند از آنها استفاده کند. ویتامین C، تمام ویتامین های گروه B و فولات (اسید فولیک) محلول در آب هستند. بدن شما مقدار ویتامین مورد نیاز را می گیرد و بقیه را از طریق ادرار دفع می کند. از آنجا که بدن شما این ویتامین ها را ذخیره نمی کند، بهتر است آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید یا مکمل مصرف کنید.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین های گروه B

برای اینکه صبح خوبی را آغاز کنید وقتی از خواب بیدار شدید ویتامین B را با معده خالی مصرف کنید.
ویتامین های گروه B خانواده خاصی از ویتامین های محلول در آب هستند که باعث تقویت انرژی و کاهش استرس می شوند.

 

برخی از محبوب ترین ویتامین های گروه ب، B-2 ، B-6 و B-12 هستند. از نظر بالینی ثابت شده است که ویتامین های گروه B می توانند میزان استرس را کاهش داده و روحیه شما را بهبود ببخشند.

 

هنگام مصرف ویتامین ها چه کاری نباید انجام دهید

مکمل های ویتامین می توانند برای سلامت کلی شما مفید باشند. اما اگر یک ویتامین را بیش از اندازه مصرف کنید ممکن است دچار اوردوز شوید همچنین برخی از آنها عوارض جانبی دارند. از تداخلات احتمالی بین ویتامین ها و داروهای تجویزی که می خورید آگاه باشید. به عنوان مثال، شما نباید مکمل های ویتامین K را با وارفارین رقیق کننده خون (کومدین) ترکیب کنید. همچنین، بیش از مقدار توصیه شده، مکمل ویتامین مصرف نکنید.

 

اگر باردار هستید، هرگز ویتامین های قبل از تولد خود را دو برابر نکنید. به عنوان مثال، اگر به آهن اضافی نیاز دارید، ویتامین قبل از تولد و یک مکمل آهن اضافی مصرف کنید. اگر ویتامین های قبل از تولد را دو برابر کنید باعث افزایش ویتامین A در بدن می شود که ممکن است برای کودک مضر باشد.

 

از میزان ویتامین سایر غذاهایی که می خورید مطلع باشید تا بیش از حد از یک ویتامین استفاده نکنید. این امر می تواند بدن شما را از تعادل خارج کند. بسیاری از غلات ، لبنیات “غنی شده” و محصولات دانه ای، برای فروش بیشتر، ویتامین هایی به آنها اضافه می کنند. اگر باردار و شیرده هستید همیشه در مورد آنچه مصرف می کنید محتاط باشید. اکثر مکمل ها برای ایمنی نوزاد به خوبی آزمایش نشده اند.

مکمل ها را همواره از یک منبع قابل اعتماد تهیه کنید زیرا سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) ویتامین ها و مکمل ها را بر خلاف سایر داروها از نظر خلوص، کیفیت یا ایمنی کنترل نمی کند.

 

منبع: healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *