دی جی دارو – برای افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن رعایت نکات زیر خالی از لطف نیست:

سبک زندگی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر سیستم ایمنی بدن انسان می باشد و عواملی از قبیل ۱) خواب کافی ۲) ورزش منظم ۳) ترک سیگار و الکل ۴) کاهش استرس ۵) شستشوی دست‌ها ۶) خندیدن ۷) روابط اجتماعی ۸) خوش بینی ۹) مصرف غذا‌های سالم به جای غذا‌های کم ارزش و با کیفیت پایین، مانند: پیتزا، هات داگ و چیپس، وعده‌های غذایی سالم و با کیفیت تغذیه‌ای بالا شامل: ماهی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزی ها، آجیل توصیه می‌شود ۱۰) میوه‌ها شامل مرکبات، بروکلی، اسفناج و سیر از جمله تقویت کننده‌های سیستم ایمنی هستند.

 

در مقابل غذا‌های فرآوری شده، فست فود‌ها و غذا‌های پر کالری سیستم ایمنی را با مشکلات زیادی مواجه می‌سازند، نوشیدنی‌های تقویت کننده سیستم ایمنی مانند: خانواده مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیموشیرین)، آب پرتقال و زنجبیل، آب پرتقال و هویج، آب پرتقال و نعناع، چای سبز، آب آشامیدنی سرشار از مواد مغذی هستند.

از آنجائی که اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن در زمان گسترش بیماری‌های واگیر بیش از پیش مشخص می‌شود، مصرف برخی غذا‌های سالم و غنی در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم هستند.

مغز بادام غنی از منیزیم، آهن، کلسیم و فیبر است و سیب خاصیت ضد سرطانی دارد و منبع کاملی از ماده پکتین است، پکتین می‌تواند از پیشرفت سرطان در بدن جلوگیری کند، سیب غنی از فیبر است که میزان کلسترول و گلوکز خون را کاهش می‌دهد همچنین سرشار از ویتامین C و نوعی آنتی اکسیدان است که از سلول‌ها محافظت می‌کند.

کلم بروکلی دارای آنتی اکسیدان و غنی از ویتامین‌ها است، منبعی سرشار از کلسیم، پتاسیم، فیبر است و خواص سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن ناشی از داشتن مقادیر زیادی ترکیبات حاوی گوگرد مانند آلیسین (Allicin) موثر می‌باشد، زنجبیل می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و با این کار می‌تواند باعث کاهش گلودرد و دیگر علائم التهابی بیماری شود، این گیاه می‌تواند به کاهش درد‌های مزمن و همچنین کاهش کلسترول کمک کند، چای سیاه و چای سبز هر دو فلاونوید (Flavonoid) دارند که نوعی آنتی‌اکسیدان است و در کیوی به طور طبیعی میزان زیادی ترکیبات مفید شامل فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C وجوددارد، ویتامین C موجود در کیوی سلول‌های سفید را تقویت می‌کند تا با هرگونه عفونت مبارزه کنند.

پروبیوتیک‌ها و پره بیوتیک ها، این ترکیبات فرمی از فیبر نیمه قابل گوارش محسوب می‌شوند، باید روزانه حداقل دو تا سه وعده مواد غذایی سرشار از این ترکیبات مصرف شود، از جمله بهترین منابع غذایی حاوی این مواد را می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبزیجات: مارچوبه، سیر، کنگر فرنگی، تره فرنگی، و پیاز

غلات: سبزی‌ها و حبوبات: جو، جو دوسر، کینوآ، چاودار، گندم، لوبیا، سیب زمینی و سیب زمینی شیرین

میوه ها: سیب، موز، توت ها، مرکبات، کیوی

چربی ها: دانه کتان

 

  •  مصرف مکمل‌ها و گیاهان دارویی نیز موثر است، برخی مکمل‌ها و گیاهان دارویی می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک کنند، اما پیش از آغاز مصرف آن‌ها باید با پزشک یا متخصص تغذیه و رژیم درمانی خود مشورت کنید. مکمل‌ها و گیاهان دارویی ممکن است موجب برخی تداخلات دارویی شوند، پزشک یا متخصص تغذیه و رژیم درمانی می‌تواند موارد بی خطر و دوز مصرف درست را به شما ارائه کند، یکی از این مکمل ها، ویتامین D است.
  • ویتامین D (کلسیفرول) به عنوان ویتامین نور خورشید شناخته می‌شود، چون مواجهه متوسط با نور خورشید برای بیشتر مردم کافیست تا از طریق امواج فرابنفش و کلسترول موجود در پوست، ویتامین D مورد نیازشان را تأمین کنند. (مواجهه محسوس با نور خورشید به بازو‌ها و دست‌ها یا پاها، ساق‌ها به مدت ۱۰- ۵ دقیقه و ۳- ۲ بار در هفته)
  •  ویتامین D در شروع شرایطی مانند ام اس، بیماری‌های قلبی و عروقی، پروتئین اوری، نفروپاتی دیابتی و کاهش فشار خون (از طریق مهار هورمون رنین) تأثیر دارد.
    کمبود ویتامین D را عامل سرطان کولون، پروستات، سینه، MS، دیابت نوع یک و دو، آرتریت روماتوئید، بیماری التهاب روده ای، بیماری لثه، پرفشاری خون و نارسایی قلبی دانست و گفت: مشخصه ضعف عضلانی کمبود ویتامین D است، کمبود این ویتامین شکستگی استخوان‌های نرم را به دنبال دارد، (نرمی استخوان) می‌تواند باعث فلج پا شود و در افراد جوانتر باعث دیستروفی عضلانی می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *